fredag, september 11, 2009

Träna för att må bra eller för att behålla status?

Jag tycker att man ska träna för att:
-Må bra
-Hålla sig frisk
-För att ha kul

Därför blir allt så himla trist när vissa "förståsigpåare" ska hoppa in med pekfingret och högljutt prata om träning som enbart prestation och använda det som någon sorts status i vardagen.
Att dessutom göra skillnad på folk, ifrågasätta människors värde och kapacitet och till och med totalt ignorera andra bara för att man själv inte har förmåga att se glädjen och möjligheterna är för mig helt galen.
Jag gick in i "projektet" med en enorm energi, glädje och hopp om att faktiskt kunna sprida träningsglädje. Detta kan jag nu säga mig har åstadkommit för motionärerna men vart tog stödet från föreningen vägen?
Att jogga eller gå stavgång kan ha så många olika aspekter för olika människor. En del vill träna uthållighet och en del vill träna snabbhet. För andra räcker det med att få ha hälsan i behåll med hjälp av några träningspass i veckan. Jag förespråkar alltid varierad träning för alla och på mina pass är det inte snabbheten som är i fokus. Det viktigaste är att man faktiskt försöker, gör sitt bästa och skyndar långsamt. Målet är att ha kul tillsammans och som grupp ska vi peppa varandra att våga anta utmaningar eller bara njuta av att få röra på kroppen.

Alla är välkomna att försöka. Jag avskyr när andra ledare dömer motionärer vid första anblicken eller fäller kommentarer om andras prestationer. Det är inte därför vi är här. Det är inte vår sak att bedöma andra. Alla människor måste få en chans och man gör så gott man kan utifrån sina egna förutsättningar.
Vi är här för att leverera rolig och bra träning.
Punkt slut.

Inga kommentarer: