fredag, november 07, 2008

Miss Panic is back

Det började med att ansiktet domnade bort. Sen började hjärtat slå i 180. När jag ställde mig upp kom paniken. Jag kommer att dö. Det är hjärtat, vad fan gör jag nu? Sök upp någon, du kan inte svimma ensam här.....
Stötte på Ernesto, nu var paniken stor. Han bad mig sätta mig ner och jag lydde. Försökte andas lugnt och stilla men blev inte av med rädslan för att dö. Och så kom två vågor efter varandra då jag kände att nu, precis nu svimmar jag. Catch me if I fall......

10 minuter senare hade jag lugnat ner mig, attacken hade gått över och istället skakade jag och frös i hela kroppen.

Under de senaste 10 åren har jag haft ett par mindre attacker som snabbt gått över med fokus, andning och frisk luft. Men ingen som varit så stor som denna....

Fan. Jag vet att jag har mkt i huvet just nu och livet kunde vara bättre än vad det är men så jävla hemskt som det var för 10 år sen är det fan inte. Så varför får jag en attack igen då?

Jag tänker åka hem, bädda ner mig. Vila, sova ut, promenera och fundera på vad jag kan göra åt detta.
För jag vägrar låta mig falla lika djupt igen.

6 kommentarer:

MarathonMia sa...

Ta hand om dig själv. Gör saker som DU vill och DU mår bra av. Försök släppa andra människors åsikter, tankar och aktiviteter.

DU är viktigast i DITT liv.

Linnéa sa...

usch det låter itne alls kul. har haft en panikångestattack en gång och fy fan vad jobbigtr det var. att tappa kontrollen så är inte roligt.

vi ses i jul hörde jag!!!!!

Linnéa sa...

jag har faktiskt sprungit en del i sommar, men hur mycket jag än försöker så är det inget för mig. jag tröttnar helt enkelt. men jag ska försöka ta mig ut på power walks iaf.

Mayumi sa...

Marathonmia: Yup, nu e d fokus på mitt inre som gäller. Kroppen har fått mer omsorg än själen under en period..... :)
Lilla fröken: Yes, vi har planerat att komma. Kattpensionat är bokat sen länge så nu hoppas jag bara att bilen håller också :) Börja med stavgång, det är mer effektivt än man tror, pröva oxå att springa med stavar i uppförsbacke eller gör utfall...jag kan visa lite olika knep i jul :)

Magdalena sa...

Om du bor i stockholm, det verkar så, kan jag rekommendera ångestprogrammet på Karolinska - de kör jättebra terapi för folk med panikångest! Och som de andra säger - gör sånt som du mår bra av, stressa inte, slarva ej med sömn! Hoppas du mår bra nu!

Mayumi sa...

Magdalena: Tack för tipset! :) Jag har kämpat med ordentliga ångestattacker för länge sen i mitt liv o gick på KBT träning. Har en del redskap med mig i bagaget därifrån som jag kan jobba med. I vanliga fall så brukar jag kunna stävja attackerna när de kommer men just nu e jag inne i en mentalt jobbig period i mitt liv. Jag ska kämpa vidare iaf!! :) Kram!