tisdag, november 25, 2008

Totalt insnöad!!

Stormen som drog in över Upplandskusten i söndagsnatt resulterade i snökaos i Roslagen.
Med följd av att ALLA bussar drogs in.
Jag följde trafiknyheterna på både TV och internet igår morse när jag klev upp och ett tag så såg det faktiskt ut som att Rimbobussen skulle gå men på väg ner till buss stationen mötte jag en kvinna som sa att det var helt meningslöst att vänta. Det skulle inte komma någon buss....alls.
så jag vände hem, kokade kaffe, bänkade mig i soffan framför morgonnyheterna och följde trafikläget under en timme. När klockan slog 08,15 meddelades det att alla bussar i Roslagen fortfarande var indragna och det var ovisst när de skulle börja rulla igen. Samtidigt meddelande SMHI att mer snö var på väg in över Upplandskusten.
Det var bara att retirera. Jag var insnöad och jag skulle inte komma till jobbet, punkt slut. Det blev att jobba hemma istället.
Men, jag ska inte klaga för ute föll stora fina flingor och allt var sådär fint och juligt vitt. Både köksfönstret och vardagsrumsfönstret var totalt insnöat vilket adderade till vinterkänslan.

Båda katter var väldigt konfunderade över varför matte gått och kommit tillbaka så snabbt men insåg sen att det skulle bli en heldag extra med matte och båda somnade snart nöjda på sina favoritställen. Själv startade jag igång datorn, tog hand om några jobbärenden som jag kunde fixa hemifrån, svara i telefon och kokade sen en stor kopp thé och slog upp mina kursböcker.
Aaah, en heldag extra att läsa!! Klassisk musik, rykande hett thé och ca 30 sidor Europas medeltid...ahhhh! Kunde inte bli bättre :)
Dessutom förblev alla bussar inställda under hela dagen......

På kvällen skulle jag leda ett stavcrosspass på Friskis men jag räknade inte med att någon skulle komma. Trots att vindarna hade mojnat och endast stora vita flingor föll.
Det kom en. Jippi! Eftersom hon även tränar jogg med mig beslutade vi två oss för att lämna stavarna och springa i snön istället. Det blev en väldigt uppfriskande timme ute i snöfall och djupsnö och halka men helt superskön träning.

Glad och nöjd återvände jag hem, åt min ugnsbakade lax och kröp sen ner i sängen för att läsa lite mer innan jag släckte.

Det råder fortfarande visst snökaos i Roslagen men idag kom det iaf en buss, även om dom inte höll tidtabellen. Återstår att se nu om jag även kan ta mig hem ikväll.
Jag hoppas verkligen eftersom jag planerat att vaccinera båda missar ikväll då veterinären har kvällsdrop-in till kl. 19.

Ibland är livet lite crazy helt enkelt :)

5 kommentarer:

Linnéa sa...

gud vad mysigt att vara insnöad...
vad önskar ni er i julklapp? frågade oa men han svarade aldrig så nu är det fritt fram att önska, han har haft sin chans..;)

Mayumi sa...

Hm, jag har letat med ljus o lykta efter en pajform med höga kanter o löstgabar botten i aluminium eller annan metall. En sån man kan göra riktiga Kalle Anka pajer i om du förstår vad jag menar.
När det gäller Jocke vete tusan, han e ju ganska enkel....dvd o böcker....han e inte så mkt för det praktiska ;)

MarathonMia sa...

*fniss* Kan tänka mig att katterna blev skitsura för att de inte fick busa hela dagen som de annars brukar ;-)

Magdalena sa...

Hälsningar från en träningstokisg "granne"? Antar att du bor i min favvo ort Rimbo... Kårsta for ever.....

Mayumi sa...

MarathonMia: jepp, jag störde deras rutiner helt enkelt :)

Magdalena: hehe, ja det stämmer, Rimbo it is :) Skönt att höra att det finns fler träningstokiga i närheten, började tro att jag var den enda "galningen" på landet ;)