måndag, juni 01, 2009

Mina rötter (i Dalarna)

Jakten på släkten har gått vidare och ÄNTLIGEN har kusin vitamin och jag knäckt gåtan med vår anfaders svenska rötter.
Så här ligger det till:

Titus Eugen Richard Hammarström kom till Finland och Tykö bruk på 1840 från Bergs socken i Sverige. Det var just Bergs socken som höll på att ta knäcken på oss. Vi kunde inte fatta var i Sverige det var. Nu vet vi, han kom från Västmanland, Bergslagen :)
Idag på lunchen styrde jag mina steg mot bibblan där man helt gratis kan låna en dator och få tillgång till genlines scannade kyrkoböcker. Det tog mig ca tre minuter att hitta Titus i födelseboken från 1823. Mitt hjärta slog dubbla slag av glädje och när jag sen läste att hans far var kyrkoherde föll poletten ner.
Det kan förklara min fascination av kyrkor och kristendomen. Jag är själv inte kristen men älskar alla former av kyrkokonst och litteratur. Att dessutom en av mina favorit julsånger heter "Bergslagsjul" gör ju saken bara roligare :)

Och så var det Titus mamma, Eva Augusta Brandberg. Gissa var hon kom ifrån......jo Falun :)

Så där ÄNTLIGEN har jag hittat min rötter i Dalarna :)

Eva Augusta är alltså min farmors morfars mor. Nu vet jag varför jag trivs så bra i Dalarna också ;)
Och Eva Augustas pappa, Anders Brandberg, var gruvrättsnotarie vid Bergs-och Gruvrätterna i Falun och även bergsrådman.

Nu återstår så att ta reda på varifrån Titus pappa ursprungligen är från. Vet inte än om han är född i Västmanland eller om han "utvandrat" från Dalarna även han.

Och i sommar ska jag nog ta en EXTRA titt på Falun på vägen upp till Kättbo :)

Och så vill jag ju naturligtvis åka till Bergslagen för att se kyrkorna där Titus pappa var prost och jag vet även att hans grav finns kvar på Norbergs kyrkogård. Det mesta går ju att kolla upp på nätet nuförtiden :)

Men nu är det sovdags!

Inga kommentarer: