fredag, mars 03, 2006


Snobbar som jobbar.

Jag behöver semester. Verkligen. I do.
Igår åkte jag till skolan direkt efter jobbet och tyckte det var lite märkligt att ingen av mina klasskamrater var på plats och att klassrummet dessutom var låst. Så jag gick o kollade på schemat och det visade sig att det inte var nån lektion igår. Damn. Nåja, ingen större fara skedd. Jag tog 18 bussen hem från skolan och var hemma ca 19. Eftersom jag hade redan tryckt i mig en yougurt och ett par mackor på jobbet så behövde jag inte fixa ngn större middag. Så jag värmde istället några plättar, satte mig i köket o löste korsord, snackade med morsan i telefon och kollade sen på Time Out. Tog sen tag i plugget. Satte mig ner och spesade upp uppgiften, försökte få ett grepp om vad jag ska skriva om, började skriva en inledning som jag är nöjd med och gjorde anteckningar och läste igenom lite material. Strax före kl. 22 kändes det som om min kropp bara gav upp. Jag blev totalt matt, skakig och lite yr i skallen. Insåg att den rätta medicinen var ett glas vatten och sömn. Så jag släckte ner och skulle till att sova när Jocke ringde. Pratade i kanske en halvtimme och sen så kunde jag inte motstå, jag var tungen att slå på TV´n o kolla på Skenet bedrar, fast jag visste att jag egentligen behövde sova. Vaknade totalt utmattad imorse.
Men nu är det bara 6 timmar kvar på den här arbetsdagen och sen kan jag koppla av.
Så vad är det jag ska reda ut i hemuppgiften då? Jo, jag ska skriva en redogörelse för det fornsvenska skriftspråkets utveckling under medeltiden. Från runor till bokstäver. Från ristning till gåspenna och pergament. Från minnesstenar till tänkeböcker och riddarromaner. Ett digert jobb men det måste göras. Hittils har jag spesat upp alla olika genrer och undergenrer, vilka grupper genrerna riktat sig mot, vilka i samhället som kunde läsa o skriva och varför språket förändrades som det gjorde. Samtidigt som man kan se att det är en form av svenska som står skrivet på pappret så är det mkt som inte stämmer med vår moderna svenska. Grammatiken är helt annorlunda, mer lik tyskan, stavningen är inte konsekvent, ett ord kan stavas på flera olika sätt i samma text och man använde sig mkt av förkortningar. Det förekommer också många sk "falska vänner", dvs ord som vi känner igen men har en helt annan betydelse idag.
Men jag fixar det här!! Absolut! Nästa vecka är arbetet klart!! :)

1 kommentar:

Linnéa sa...

åhh du är så snäll..:) jag önskar alla snälla människor bodde här och alla idioter nån annanstans..
vore superkul om ni kom, förstår om ni inte har råd nu. önskar jag oxå skulle utomlands.. men jag och kalle kanske, kanske ska åka till berlin i sommar..:)
få se om jag har råd, jag ska ju bo själv snart så det kommer bli dubbla räkningar..
nu ska jag till skolan, och sen träffa farmor. hon e bra hon..:) du har inte träffat ehnne nån gng va?