lördag, maj 20, 2006

Så igår såg jag äntligen filmen Da Vinci koden och ja, jag tyckte om den. Dålig kan jag inte påstå att den var, boken är ju trots allt skriven så att den är som klippt o skuren för en film och skådisarna gjorde en bra insats. Min absoluta favorit är ju såklart den onde, psykopatmunken Silas *muahaha* och vi ska ju inte heller glömma den centrala temat i boken/filmen, att Jesus fick ett barn med Maria Magdalena och deras blodsband har sedan levt vidare upp till våra dar. En påhittat story men ack så vacker, faktiskt. Äntligen någon som vågar gå emot kyrkans mansdominerade värld. Efter filmen åkte jag och handlade på Ica Maxi vid Arlanda. Skönt att handla sent på kvällen, det är aldrig någe folk i affären och man slipper långa köer. Kom hem vid 22 tiden och var faktiskt ganska trött så jag somnade kanske redan vid 23. Sov till 10 imorse. Jag behövde alltså en lååång vila :) Låg kvar i sängen till 11 och kollade på TV, gick sen upp och åt frukost och tog sen itu med städningen. Jag hade ingen brådska så jag städade kollade på Tv, städade, läste och så där höll jag på. Har följt förberedelserna inför Melodifestivalen hela dagen. Jag brukar inte vara så himla förtjust i denna festival vanligtvis. Det går liksom i vågor, vissa år orkar jag inte ens bry mig men nu har lusten kommit tillbaka igen. Så ikväll har jag laddat med glass och godis i soffan och tänker följa tävlingen med spänning. Carola får bara inte vinna!!!
Har haft lite andra funderingar under dagen också. Jag är så himla less på mitt jobb. Fem år har jag varit där nu och mina arbetsuppgifter har blivit mer än en aningens trista. jag har kollat runt lite efter andra jobb men inte hittat nåt jag verkligen fastnat för. Skulle vilja plugga men jag får inte ekonomin att gå ihop. Men så kom jag att tänka på idag att jag för en tid sen hittade annonser på arbetsförmedlingens hemsida om att man kunde jobba på Island. Kanske inte speciellt glamorösa jobb utan det handlade om att jobba på fårfarm, eller rensa fisk eller jobba i växthus. Men det är kanske nåt sånt jag behöver. Att lämna Sverige 6 månader och göra nånting helt annorlunda. Få jobba med något fysiskt varje dag istället för att sitta framför en dator och förslöas. Och just nu känns hela idén så rätt. Jag ska se hur situationen utvecklar sig på jobbet under året. Det finns alltid en risk att man får sparken varje december. Det är så som någon alltid måste gå eftersom företaget ska spara pengar. Skulle det hända mig i år så har jag iaf nånting jag kan kolla upp och kanske förverkliga. Jag är redo för en förändring i mitt liv!!
Igår tog jag ett beslut om att jag ska lära mig att förstå även danska och kanske även kunna prata lite. Det är mitt mål nu. Jag har lyckats ganska bra med norskan men ska jobba mera på också. Så varför inte klämma in lite isländska också så småningom? :)

Inga kommentarer: