måndag, december 15, 2008

Oj! Vänta, jag hinner inte med!

Lucia kom och gick :) Jag älskar Luciadagen. Det är nu det riktiga myset börjar.
I fredags stack jag tidigt från jobbet för att hinna baka lussekatter. Det blev en hektisk kväll, handla, sätta lussedeg, ner till affären igen för att handla middagsmat och hämta paket på posten. Baka ut bullarna och grädda, sen in med pizza i ugnen. Efter middagen var det dags för paketinslagning. Brorsan och farsan skulle komma på lördagen så det var liksom enda chansen att hinna fixa deras julklappar. Äntligen vid 22 tiden kunde jag slappna av och kolla lite på TV. Somnade dock nöjd och glad vid tolvtiden.
På Lucia ringde klockan 06,45. Upp och koka thé och sen bänka sig i soffan med kuddar och filtar och mysa till firandet på TV. Det har jag gjort sen barn och den traditionen bryter jag inte.
Efter frukost var det dags för städning och sen kom brorsan och farsan från Åland. Jag hade bett pappa ta med en LITEN gran från Åland men när jag öppnade dörren stod han där med en gran som var bra mkt större än min största plastgran. Oups!
Nåja, efter en del ommöblerande och trixande gick den slutligen in i vardagsrummet och står där nu med fina ljus och röda/gula kulor, glitter och mina härligt röda juläpplen :)
Brorsan och jag åkte sen till IKEA i Uppsala för att handla och väl hemma igen var det dags för middag och efterrättspyssel. Fläskfilé med potatisgratäng och pepparkakscheesecake till dessert. Enkel och god Lucia/födelsedagsmiddag :) Och det räckte gott och väl med Jocke, brorsan och farsan som gäster. Min lägenhet är inte så stor.......

Efter ytterligare handlande och jäkt på söndagen var det skönt att få bänka sig framför TV4+ och titta på Poirot två timmar innan läggdags. Enda chansen att få pusta ut och vila......

Bakade dessutom Leilas mjuka pepparkaka som jag ska bjuda mina kollegor på idag till kaffet och det som blir över ska med till Friskis där jag ikväll ska leda mitt Tomterace :)

Det här ska nog bli en fin födelsedag iallafall! :)

Inga kommentarer: