torsdag, februari 26, 2009

Vårkänslor

Igår bjöd Mia in mig på en skön lunchpromenad och på vägen hörde vi för första gången i år vårfåglar sjunga. Idag skiner solen och allting töar. Ljuset är annorlunda och håller sig längre och längre på kvällarna. Snart är det dags att köpa nya löparskor. De gamla börja bli nötta och utslitna. Jag har lovar mig själv att hålla mig till april. Så länge det är slask och gegg på vägar och skog så kan jag gott springa med mina gamla.
I år har jag bestämt mig för att förverkliga mina loppistankar. Jag har massor med prylar som skulle behövas rensas ut och vad är bättre då än att sälja på loppis? Dessutom räknar jag med att tjna ihop en extra slant vilket verkligen behövs i dessa tider. Jag har dragit in på det mesta nu. Jag vågar knappt titta på bokrean i år. Vanligtvis köper jag ett antal böcker men i år så håller jag hårt i plånboken. Hittils har det blivit tre böcker och det får räcka så. Alla räkningar är betalda nu och det enda som återstår i mars är nu matkostnader. Nu ska det sparas och snålas för vi SKA köpa en bostadsrätt.
Jag har även börjat fundera på att eventuellt börja läsa en yrkesutbildning men eftersom jag fortfarande inte vet vad jag vill bli så har jag funderat fram och tillbaka och tittat på olika typer av utbildningar. Jag har kommit fram till att kanske det bästa vore om jag utbildade mig till ekonomiassistent. Jag har ju jobbat med ekonomibitar under åtta år nu och lärt mig bit för bit. Det smartaste vore ju nu att bygga på den kunskapen och skaffa mig en ordentlig kunskap så att jag kan gå ett steg till. Receptionistjobb växer inte på träd idag men ekonomiassistenter söks det både här och där och en med arbetslivserfarenhet borde ha lite plus i kanten.
Jag har aldrig varit ett geni på matte, snarare tvärtom men kanske kanske kan jag klara det här. Bara jag får lära mig från grunden.

Det kanske kan bli folk av mig ändå!

1 kommentar:

MarathonMia sa...

äsch! Det behövs ingen svår matte. du är smart som du är och grejar en sån utbildning galant!