fredag, september 08, 2006

Vi har det alleles för jävla bra här i Sverige.

Under några månaders tid har jag följt och läst några bloggar och kommit att förundras över hur mkt det gnälls över att bidrag inte kommer in, CSN krånglar och man är alltid pank. Ok, jag vet hur tufft det är att vara utan cash, trust me. Men när man några dagar senare läser att pengarna som det gnälls om faktiskt har kommit in och man rabblar upp allt som man bara MÅSTE shoppa då hänger jag inte riktigt med längre. Alltså, går man på studiebidrag/lån så lever man på en rejält snål och tjat budget. Det ska räcka till hyra, el, mat, försäkringar och andra nödvändigheter. Därför blir jag faktiskt rent ut sagt förvånad och även förbannad när folk har MAGE att klaga över att dom inte fått några pengar så att dom kan köpa kläder, resa utomlands eller något annat överflödigt som man som student borde sätta i andra hand.
Nä, jag fattar det helt enkelt inte. Hur går det ihop? För 6 år sen valde jag att läsa en termin på heltid och blev beviljad ett lån av CSN. Pengarna räckte inte. Jag hade hyra, mat och andra utgifter som skulle betalas, kurslitteratur kom i andra hand och nöjen och kläder var det bara att glömma. Jag var på bio EN gång under denna tid. Totalt blev jag tvungen att låna 7000:- av farsan för att gå runt. Varje månad fick jag sätta mig ner med farsan och gå igenom ekonomin och alla räkningar och göra prioriteringar. Hade jag sagt till honom då att jag behövde pengar för att köpa nya kläder eller till en charterresa hade han garanterat skällt ut mig efter noter.

Så sluta för guds skull att gnälla över att ni inte har pengar till nöjen och annat lyx. Bidrag och studielån är fan ingen självklarhet. Det är nåt man får för att ÖVERLEVA.

En studiekamrat berättade för några år sen om ungdomar som haft bra betalda jobb och sen blivit arbetslösa kommer upp till socialkontoret och tror att dom ska få pengar som täcker deras flådiga leverna. Ursäkta men din livssituation har faktiskt förändrats en aning och staten kan inte ge dig bidrag för att du ska fortsätta kunna resa till Ibiza och festa, punkt slut.

Kanske är det så att vi idag tar allting för givet. Alla har rätt till många prylar och dyra resor. Alla har rätt att kunna äta oxfilé varje dag.

Men nä, det funkar faktiskt inte riktigt så. Det är dags att vi vaknar och inser fakta,

vi är helt enkelt BORTSKÄMDA.

Moraltanten signar off.......

1 kommentar:

Linnéa sa...

hej moraltanten! jag är en tjej på 26 jordsnurr som läser massor av bloggar och jag undrar vilka du läser, kanske något tips?
tack på förhand!
/Gnällspiken ;)