fredag, december 08, 2006

MÅSTE man verkligen ha julklappar??

Missförstå mig rätt nu. Jag tycker faktiskt att det ÄR trevligt att få en julklapp och jag tycker det är kul att få ge bort nåt fint. Det som stör mig är hetsen innan jul, man MÅSTE hitta den perfekta julklappen, ALLA i familjen MÅSTE få, även om dom har 8 barn och 15 barnbarn. ALLA ska få. Allt jag vill i denna tid av stress är att be alla stanna upp för en stund. Sluta spring och börja fundera, är det verkligen värt allt detta? Varför firar vi jul EGENTLIGEN?? Är det enbart för att få fina (och dyra) presenter eller för att minnas en händelse enligt vår kultur och tradition???? Är det för att gnälla över allt det vi inte fick som vi önskade oss eller är det för att vara tillsammans och umgås en stund med våra nära och kära?
Är julen förstörd bara för att man inte fick de julklapparna man ville ha eller åtminstonde nåt man tyckte var fint? Vi kräver alldeles för mycket idag anser jag, alldeles för mycket mer än vad vi har rätt till. Vi har mat på bordet, tak över huvudet, kläder på kroppen, förhoppningsvis en familj och vänner som bryr sig om och många andra bonusprylar som många, många andra i världen inte har tillgång till. Vad får dom i jul då? Tror ni att dom skulle gnälla över att de fick fel färg på nallen eller gudbevas fel mat????
Ätligt talat, vi beter oss här som ett gäng bortskämda snorvalpar som inte har vett att uppskatta de små sakerna i livet.
Och när ni sitter där på julafton framför TV´n och tittar på Karl Bertil Jonsson, ta då till er budskapet som levereras så tydligt och minns att det viktigaste inte är julklapparna ni snart ska öppna utan det faktum att ni alla faktiskt är samlade där på årets högtidligaste dag. Och res dig upp och ge alla en stor kram.

Over and out.

4 kommentarer:

Linnéa sa...

jag ska ge dig en hel hög med julklappar bara för det..;)

IDÈ: lämna Oa i Rimbo och kom själv, så kan han passa katten!

Mayumi sa...

*haha* Jag förstod att du skulle kommentera :) Men det är inte julklapparna som är grejjen, det är just alla MÅSTEN :) Det som fick mig att skriva inlägget idag var efter att jag visat för min kollegor på jobbet boken som jag köpt till Jan-Åke. Då var det en nötskalle som tyckte att man inte ska köpa saker till folk som dom inte vill ha....jaha, det är väl mitt problem? och mitt val? så därför blev jag lite irriterad och skrev detta inlägg :)

Linnéa sa...

fan va löjligt!!! om han bara visste hur pappa är så skulle han fatta att det är en klockren julklapp! jag hade lätt kunnat köpa den! jag letade efter Bög-så funkar det förut men hittade den aldrig.

Mayumi sa...

Ja, alltså jag tycker synd om den där killens familj. skulle dom råka köpa nåt som han inte vill ha så är väl hela hans jul förstörd...och familjens också..:)