tisdag, november 07, 2006

Ljus i tunneln??

Ok, det kanske börjar ordna upp sig iallafall. Kanske. Har nu suttit i timmar och försökt pussla ihop en vettig utbildningsplan för min del som en dag kanske kan leda till ett yrke. I 10 år har jag nu jobbat med administration, kundtjänst, telemarketing och växel.....det börjar bli ganska enformigt om jag får säga det själv. Jag har nästan bestämt mig för att hoppa av kursen i Nordiska Språk som jag läser nu. Den ger mig inget annat än huvudbry och stress just nu och dessutom leder utbildningen ingen vart. Men jag hänger med nån lektion till så får vi se......
Hur som helst, idag beställde jag en mattebok i kurs A för att repetera mina ynka kunskaper som jag tillfogade mig under en årskurs på gymnasiet för ca 15 år sen. Till våren är planen att jag ska söka en distanskurs på komvux och läsa in Matematik B för att eventuellt sen fortsätta med C osv......Dessutom har jag snosat lite på Omvårdnadsprogrammet och dess kurser. Jag har ingen direkt ambition att bli undersköterska eller liknande men jag tror att utbildningen kan ge mig en bra grund att stå på för att sen läsa vidare inom ämnet hälsa. Jag är och har ju alltid varit intresserad av människor och kost så att läsa mera näringslära och om hur kroppen funkar kan ju vara en idé att testa. Jag har ju läst arkeologi, runologi, medeltida konst och religionshistoria vilket iofs faktiskt intresserar mig mkt men jag tror att jag har kommit fram till slutsatsen att jag inte är gjord för att sitta och grotta ner mig alldeles för djupt i böcker. Kanske, kanske inte. Så därför har jag beslutat mig för att ge andra ämnen en chans och det har ju gällt att hitta nåt som jag är intresserad av och känner för. Så slutsatsen är nu då att jag i januari ska söka till 2 separata kurser inom Omvårdnadsprogrammet för att se om ämnet är rätt för mig. Nu hänger det dock bara på två faktorer: 1) Att jag har kvar intresset i januari 2) Att Norrtälje kommun accepterar min ansökan till Vuxenutbildningen i Stockholm och betalar min plats (hoppas!). Gör dom inte det så måste jag tänka om, IGEN. Men OK, då fortsätter jag med matten iaf. Men kommer jag in, lyckas läsa de två kurserna och får smak för mer så ska jag se om jag kan fullfölja programmet (ca 1,5 år) samtidigt som jag jobbar och slipper då söka CSN bidrag (vilket är det absolut SISTA jag vill).

Så, låter inte det som en bra plan eller vad?

1 kommentar:

Linnéa sa...

kåter som en jättebra plan!
det är så skönt att strukturera upp livet, man känner sig mindre stressad och pressad då och mår bättre.
du kommer klara det, bara intresset finns kvar!!!
kram