lördag, december 23, 2006

Nu är det över

Inatt landade så Discovery i Florida. Det var några nervpirrande timmar under kvällen och jag pendlade mellan datorn och Tv´n. Vid 22 tiden bestämdes det så att dom skulle ner till KSC och nedfärden påbörjades. Det var SUPERSPÄNNANDE att följa de olika momenten och väntan på att kontakten skulle återupptas efter att de inträtt atmosfären var nervös. Jag var säker på att de skulle klara det men man spänningen var stor. När de så äntligen landade på jorden igen utan problem så var det nästan så man fick tårar i ögonen. Inte så konstigt med tanke på all spänning man hade byggt upp i kroppen och som helt plötsligt bara släppte. Jag satt uppe till 01.30 för att sedan se astronauterna kliva ur färjan och säga några ord innan de skeppades iväg för att få vila och umgås med sina familjer.
Jag kom alltså inte i säng förrän kl. 02.00 inatt. Klockan 07.00 imorse hade jag bokat tvättstugan. Ni kan ju själva räkna ut hur jäkla trött jag var när klockan ringde. Men jag kom upp, slängde i tvätten, gick upp och la mig och sov till 09.00. Sitter nu vid frukostbordet, trött och seg i kroppen och väntar på att kaffet ska brygga färdigt. jag behöver mer sömn. Men först ska tvätten hämtas, vi ska åka till Norrtälje och handla, sen kommer farsan över en stund och mat ska lagas, disken ska diskas, bilen ska förberedas inför julafton.......pust. Det hinner bli sen kväll innan jag stupat i säng igen.
Men det var absolut värt det. Jag har aldrig följt någon rymdfärd på detta vis tidigare och det ÄR en mäktigt upplevelse.
Kvar återstår nu att arbeta med mitt projekt och ett ytterligare litet projekt som jag lagt på under veckan. Så tråkigt är det sista jag kommer att ha och jag kommer definitivt inte glömma rymden :)

Välkommen hem Christer and crew!!! :)

Inga kommentarer: